Σάββατο, 4 Ιουνίου 2011

Για την επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων: επιστολή προς το διευθυντή εκπαίδευσης

Αγαπητέ κ. Διευθυντή,

Σε λίγες μέρες θα κληθείτε να αποφασίσετε για το μέλλον των σχολείων μας, μέσω της τοποθέτησης διευθυντών σ’ αυτά. Εύχομαι και ελπίζω οι επιλογές σας να δώσουν την απαιτούμενη ώθηση ώστε το σχολείο που σήμερα είναι υποβαθμισμένο και απαξιωμένο από την κοινωνία να πάρει τη θέση που του αξίζει.

Θεωρώ υποχρέωσή μου σ’ αυτήν τη δύσκολη για τον τόπο στιγμή να απευθυνθώ προσωπικά σε σας και να εκφράσω την αγωνία μου γι’ αυτήν την επιλογή σας που καθορίζει σε μεγάλο βαθμό το μέλλον της εκπαίδευσης (από την οποία εξαρτάται και το μέλλον της χώρας μας)

Βαθύτατο πιστεύω μου είναι πως η εικόνα ενός σχολείου είναι – αν όχι αποκλειστικά – σε μέγιστο βαθμό αποτέλεσμα της ικανότητας, της εργασίας και του οράματος τού διευθυντή του.

Γι' αυτό και η επιλογή σας πρέπει να μείνει ανεπηρέαστη από κομματάρχες, συνδικαλιστές, αιρετούς, ημέτερους κλπ.…

Τοποθετείστε λοιπόν άτομα ικανά που μπορούν να εμπνεύσουν το διδακτικό προσωπικό, να το καθοδηγήσουν και να το βοηθήσουν ουσιαστικά σε μια δύσκολη στιγμή και θα το κινητοποιήσουν να εργαστεί και να αφιερωθεί στη δουλειά του και όχι «επιστάτες» που απλά προσπαθούν να φέρουν σε πέρας τη γραφειοκρατία.

Τοποθετείστε άτομα που πρώτη προτεραιότητά τους είναι οι άνθρωποι - τα παιδιά, οι γονείς τους, οι εκπαιδευτικοί και οι λοιποί εργαζόμενοι - και όχι το κτηριακό, η διεκπεραίωση εγγράφων και το "θεαθήναι".

Τοποθετείστε άτομα που επιδιώκουν διαρκώς την αυτοβελτίωση και την εξέλιξή τους και το αποδεικνύουν εμπράκτως… και όχι αυτούς που επαναπαύονται στην προϋπηρεσία και τη μοριοδότησή τους από προηγούμενες θητείες τους.

Τοποθετείστε άτομα που έχουν όραμα για το σχολείο, ένα σχολείο ανοιχτό στην κοινωνία με τους γονείς στο πλευρό του και όχι αυτούς που κλείνουν τις πόρτες στους γονείς επειδή διεκδικούν καλύτερες συνθήκες για τα παιδιά τους.

Τοποθετείστε αυτούς που είναι ανοιχτοί σε νέες ιδέες, που ξέρουν να ακούν και να συνεργάζονται και όχι αυτούς που κομπάζουν και μασούν τα λόγια τους σε κάτι που δε γνωρίζουν ή που απαιτούνται έστω και ελάχιστα χρήματα για την πραγματοποίησή του.

Τοποθετείστε διευθυντές γενναιόδωρους που δε τσιγγουνεύονται χρόνο και χρήμα και που δεν αγοράζουν ένα βιντεοπροβολέα για να τον έχουν κλειδωμένο στα ντουλάπια τους και να τον χρησιμοποιούν μόνο -και όταν θυμούνται- στις σχολικές γιορτές ούτε χρεώνουν στο σχολείο συνεστιάσεις τού συλλόγου διδασκόντων.

Τοποθετείστε άτομα που ξέρουν και μπορούν να διεκδικούν και όχι άβουλα ανθρωπάκια που για να μην τα χαλάσουν με τις αρχές, τους γονείς, το δήμο κρατούν το σχολείο τους στη φτώχεια και την ανέχεια κλαιγόμενοι για τη μοίρα τους και τις επιλογές των άλλων.

Τοποθετείστε διευθυντές που ενδιαφέρονται για κάθε τάξη και για κάθε παιδί ξεχωριστά και προσπαθούν με κάθε τρόπο να είναι δίπλα του και όχι διευθυντές που προσπαθούν να αποφύγουν το διδακτικό τους ωράριο μεταφέροντάς το με παράνομο τρόπο σε υφιστάμενούς τους.

Τοποθετείστε άτομα που λειτουργούν με καθαρά παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια. Που ξεκινούν το μοίρασμα των τάξεων από την πρώτη δημοτικού (ή την όποια "δύσκολη" τάξη) την οποία πρέπει να αναλαμβάνει πάντα μόνιμος δάσκαλος που έχει την οργανική του στο σχολείο (το σχολείο του) και όχι με μοναδικό κριτήριο το «βόλεμα» των «παλιών» και την αποφυγή ευθυνών.

Τοποθετείστε διευθυντές δίκαιους που διευθύνουν το ανθρώπινο δυναμικό με συνέπεια και πατρική αγάπη και όχι διευθυντές - λουφαδόρους που "βολεύουν" τους δασκάλους και φτιάχνουν προγράμματα ώστε άλλοι να σχολούν στις 10.45 και άλλοι να έρχονται στο σχολείο εκείνη την ώρα και να σχολούν στο τρίωρο ή το τετράωρο χωρίς κανένα ενδιάμεσο κενό.

Τοποθετείστε άτομα με κύρος και γνώσεις που μπορούν να περάσουν απόψεις και ιδέες στους άλλους και όχι άτομα που περιμένουν να φτάσει ο κόμπος στο χτένι για να παρέμβουν και να προτείνουν «κλήρωση» για να παρθεί μία απόφαση.

Τοποθετείστε διευθυντές τους πρωτοπόρους, αυτούς που έχουν να επιδείξουν έργο στην τάξη, εφαρμογή καινοτόμων προγραμμάτων, δασκάλους που έχουν πρώτη και μοναδική εργασία τους το σχολείο και όχι διευθυντές-ερασιτέχνες που σχολούν απ' το σχολείο για να εξασκήσουν τότε το κύριο επάγγελμά τους που μπορεί να είναι τα φροντιστήρια, οι αγροτικές καλλιέργειες, οι ασφάλειες, το εμπόριο βιβλίων ή το παίξιμο μουσικών οργάνων σε λαϊκές σκηνές και γάμους.

Τοποθετείστε άτομα ανιδιοτελή  και όχι αυτούς που θέλουν να γίνουν διευθυντές για την καρέκλα, για το επίδομα ή επειδή βαρέθηκαν την τάξη.

Τοποθετείστε διευθυντές άτομα με αρχές και συνέπεια λόγων και έργων, που δεν πουλούν την ψυχή τους στο διάβολο και όχι καιροσκόπους που χθες κραύγαζαν εναντίον της αυτοαξιολόγησης και σήμερα δηλώνουν υπέρμαχοί της και υποστηρικτές της (αλήθεια τι γράψαν στο πρακτικό τού συλλόγου τους για το θέμα;).

Τοποθετείστε διευθυντές άτομα δημοκρατικά που δε λειτουργούν με το «αποφασίζωμεν και διατάζωμεν» και λαμβάνουν αποφάσεις συλλογικά και αφού ακουστούν όλες οι απόψεις ακόμα και (ειδικά) αν διαφωνούν μ' αυτές.

Τοποθετείστε διευθυντές άτομα πολιτισμένα, με επίπεδο και όχι άτομα που μεταφέρουν στο σχολείο την υποκουλτούρα της εποχής μας.

Τοποθετείστε διευθυντές άτομα που σέβονται το δημόσιο χρήμα και τη δημόσια περιουσία, που καθιστούν το σχολείο υπεύθυνο για την περιουσία του και δεν την αφήνουν στην τύχη της να καταστραφεί, που ψάχνουν να πετύχουν την καλύτερη τιμή στις αγορές τους και δεν προμηθεύονται υλικά ή λαμβάνουν υπηρεσίες από τον κάθε έμπορο-επαγγελματία επειδή είναι "γνωστός" χωρίς να τους ενδιαφέρει το τίμημα που θα πληρώσουν.

Τοποθετείστε εν τέλει διευθυντές που βάζουν πάνω απ’ όλα τα παιδιά και το σχολείο και όχι τους δασκάλους και το τομάρι τους.

Ξέρω πως η επιλογή σας είναι πολύ δύσκολη. Πολλοί θα θελήσουν να σας πουλήσουν εκδούλευση.
Πολλοί θα θελήσουν να προωθήσουν τον δικό τους υποψήφιο.
Μια δεκάλεπτη συνέντευξη δεν επαρκεί για να ξεχωρίσεις την ήρα από το στάρι.
Γι' αυτό οφείλουμε όλοι εμείς να σας βοηθήσουμε.
Ρωτήστε εμάς λοιπόν, τους δασκάλους, τους γονείς, τα παιδιά.
Ρωτήστε στην κάθε τοπική κοινωνία για να μάθετε για τον κάθε υποψήφιο.
Υπάρχει τρόπος. Όλοι γνωριζόμαστε και η αγωνία μας για το μέλλον είναι απύθμενη.
Θα χρειαστεί όμως ρήξη με το υπάρχον σύστημα και ριζική ανατροπή της υπάρχουσας κατάστασης για να βρούμε την ελπίδα πως κάτι μπορεί να πάει καλύτερα σ' αυτόν τον τόπο.
Ελπίζουμε σε σας και στο όραμα για μια καλύτερη δημόσια παιδεία
κι ευχόμαστε να έχετε τη φώτιση και να βρείτε τη δύναμη να πάρετε τις σωστές αποφάσεις.
Όλοι εμείς θα είμαστε στο πλευρό σας.

Με εκτίμηση,
.....................

3 σχόλια:

  1. Φίλε μου, το έχεις πιάσει το νόημα.
    Πιστεύεις όμως ότι υπάρχουν πολλοί διευθυντές εκπαίδευσης που έχουν στο το σκεπτικό σου;
    Και έστω ελάχιστοι τα έχουν. Έχουν εργαλεία για να εφαρμόσουν το σκεπτικό σου για την επιλογή διευθυντών;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δυστυχώς τα περιθώρια είναι όντως στενά (για όλους). Χρειάζονται τομές, γενναίες αποφάσεις από το υπουργείο και ρήξη με συμφέροντα. Εμείς όμως μπορούμε και πρέπει να συμμετέχουμε, να πιέζουμε και να διεκδικούμε. Διαφορετικά είμαστε συνένοχοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συνάδελφε κανένας δεν θέλει έναν τέτοιο διευθυντή. Θέλουν τα οφέλη από τη δουλειά του, αλλά όχι την αλλαγή νοοτροπίας που τον διακατέχει και το ξεβόλεμα όλων. Γιατί το σύστημα δουλεύει με έναν ορισμένο τρόπο που κανείς δε θέλει να αλλάξει!!!! Αυτό τελικά είναι το πρόβλημά μας σε όλες τις υπηρεσίες του κράτους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή