Τώρα που αρχίζει η σχολική χρονιά, θυμήσου, δάσκαλε.
Θυμήσου γιατί έγινες δάσκαλος. Γιατί, στα δεκαοχτώ
σου, διάλεξες αυτό το δρόμο. Θυμήσου, δάσκαλε, όλα ό-
σα ξέρεις καλύτερα από μένα. Όλα όσα η ζωή, η ρουτί-
να, η μιζέρια συνωμοτούν να ξεχάσεις. Θυμήσου, δά-
σκαλε...
Θυμήσου γιατί έγινες δάσκαλος. Γιατί, στα δεκαοχτώ
σου, διάλεξες αυτό το δρόμο. Θυμήσου, δάσκαλε, όλα ό-
σα ξέρεις καλύτερα από μένα. Όλα όσα η ζωή, η ρουτί-
να, η μιζέρια συνωμοτούν να ξεχάσεις. Θυμήσου, δά-
σκαλε...
Θυμήσου το χαμόγελο. Κανένα παιδί δεν μπορεί ν' α-
ντισταθεί σ' ένα χαμόγελο. Μην μπαίνεις στην τάξη με
τη μουράκλα. Ναι, έχεις κι εσύ προβλήματα. Ο άνθρω-
πος σου, ο σπιτονοικοκύρης σου, η πεθερά σου. Έχεις δί-
κιο. Όμως το δίκιο σου μην το ξεσπάς στο παιδί. Το παι-
δί δεν είναι ούτε ο άνθρωπος σου ούτε ο σπιτονοικοκύ-
ρης σου ούτε η πεθερά σου. Δεν φταίει. Δεν πρέπει να
το χρεωθεί.
ντισταθεί σ' ένα χαμόγελο. Μην μπαίνεις στην τάξη με
τη μουράκλα. Ναι, έχεις κι εσύ προβλήματα. Ο άνθρω-
πος σου, ο σπιτονοικοκύρης σου, η πεθερά σου. Έχεις δί-
κιο. Όμως το δίκιο σου μην το ξεσπάς στο παιδί. Το παι-
δί δεν είναι ούτε ο άνθρωπος σου ούτε ο σπιτονοικοκύ-
ρης σου ούτε η πεθερά σου. Δεν φταίει. Δεν πρέπει να
το χρεωθεί.
Θυμήσου το ((μπράβο». Πες το με την καρδιά σου. Έ-
να ((μπράβο» μπορεί να είναι πιο αποδοτικό από όλα τα
((διδακτέα» μαζί.
να ((μπράβο» μπορεί να είναι πιο αποδοτικό από όλα τα
((διδακτέα» μαζί.
Άσε το παιδί που σηκώνει το χέρι του να πάει για
τσίσα. Όντως, μπορεί να κάνει ψιλοκοπάνα του πεντά-
λεπτου. Όντως, μπορεί να θέλει ν' αποφύγει το μάθη-
μα. Όμως, αν πρέπει πραγματικά να πάει; Όχι, δεν κά-
τσίσα. Όντως, μπορεί να κάνει ψιλοκοπάνα του πεντά-
λεπτου. Όντως, μπορεί να θέλει ν' αποφύγει το μάθη-
μα. Όμως, αν πρέπει πραγματικά να πάει; Όχι, δεν κά-
νω πλάκα. Σοβαρολογώ. Καλύτερα να κάνει λούφα ένα
παιδί, παρά να αγωνιά ένα άλλο.
παιδί, παρά να αγωνιά ένα άλλο.
Άλλο ((κάνω παρατήρηση» κι άλλο ((ξεφτιλίζω». Πο-
τέ μην ξεφτιλίζεις ένα παιδί μπροστά στους συμμαθη-
τές του. Ποτέ μην ειρωνεύεσαι, μη σαρκάζεις, μη γελοιο-
ποιείς εκ του ασφαλούς κάποιον που δεν μπορεί να σου α-
παντήσει. Είσαι μεγάλος, είσαι ετοιμόλογος, είσαι από
θέση ισχύος. Μη χρησιμοποιείς αυτά τα όπλα. Ποτέ.
Πάνω από μαθήματα, πάνω από οτιδήποτε, το σημα-
ντικότερο για ένα παιδί είναι η αξιοπρέπεια του μπροστά
στους συμμαθητές του.
τέ μην ξεφτιλίζεις ένα παιδί μπροστά στους συμμαθη-
τές του. Ποτέ μην ειρωνεύεσαι, μη σαρκάζεις, μη γελοιο-
ποιείς εκ του ασφαλούς κάποιον που δεν μπορεί να σου α-
παντήσει. Είσαι μεγάλος, είσαι ετοιμόλογος, είσαι από
θέση ισχύος. Μη χρησιμοποιείς αυτά τα όπλα. Ποτέ.
Πάνω από μαθήματα, πάνω από οτιδήποτε, το σημα-
ντικότερο για ένα παιδί είναι η αξιοπρέπεια του μπροστά
στους συμμαθητές του.
Έχεις στα χέρια σου ένα κάκιστο βιβλίο. Καλείσαι να
το διδάξεις. Ξέχνα το. Όσο μπορείς. Ξέχνα το και θυ-
μήσου την ουσία. Η ουσία περνάει στα παιδιά. Η ουσία
καταγράφεται. Ποτέ η σελίδα 121 του Κεφαλαίου 9.
το διδάξεις. Ξέχνα το. Όσο μπορείς. Ξέχνα το και θυ-
μήσου την ουσία. Η ουσία περνάει στα παιδιά. Η ουσία
καταγράφεται. Ποτέ η σελίδα 121 του Κεφαλαίου 9.
Άνθρωπος είσαι, κάποιους μαθητές σου τους γουστά-
ρεις περισσότερο από κάποιους άλλους. Μην το δείχνεις.
Το ξέρω, δεν προφταίνεις, το ξέρω, είσαι κουρασμένος, έ-
χεις να διορθώσεις πενήντα ανορθόγραφες εκθέσεις - αλ-
λά ψάξ' το καλύτερα. Μπορεί το σπαστικό με τα γυα-
λάκια στο πίσω θρανίο, που μοιάζει ν' αδιαφορεί, να εί-
ναι απλά πιο ντροπαλό. Πιο ανασφαλές.
ρεις περισσότερο από κάποιους άλλους. Μην το δείχνεις.
Το ξέρω, δεν προφταίνεις, το ξέρω, είσαι κουρασμένος, έ-
χεις να διορθώσεις πενήντα ανορθόγραφες εκθέσεις - αλ-
λά ψάξ' το καλύτερα. Μπορεί το σπαστικό με τα γυα-
λάκια στο πίσω θρανίο, που μοιάζει ν' αδιαφορεί, να εί-
ναι απλά πιο ντροπαλό. Πιο ανασφαλές.
Τα παιδιά έχουν ελαττώματα. Το ίδιο κι εσύ. Η δια-
φορά είναι ότι εσύ είσαι ενήλικος.
φορά είναι ότι εσύ είσαι ενήλικος.
Τα παιδιά βαριούνται στο μάθημα. Το ίδιο κι εσύ. Η
διαφορά είναι ότι εσύ είσαι ενήλικος.
διαφορά είναι ότι εσύ είσαι ενήλικος.
Τα παιδιά θα ήθελαν να είναι οπουδήποτε αλλού ε-
κτός από μια αίθουσα φουλ στα ημίτονα και στους Βουλ-
γαροκτόνους. Το ίδιο κι εσύ. Η διαφορά είναι ότι εσύ εί-
σαι ενήλικος.
κτός από μια αίθουσα φουλ στα ημίτονα και στους Βουλ-
γαροκτόνους. Το ίδιο κι εσύ. Η διαφορά είναι ότι εσύ εί-
σαι ενήλικος.
Τα παιδιά δεν έχουν μόνο υποχρεώσεις. Έχουν και δι-
καιώματα. Άσχετο αν εμείς οι μεγάλοι, επειδή δεν μας
συμφέρει, φροντίζουμε επιμελώς να τους αποκρύπτουμε
το γεγονός.
καιώματα. Άσχετο αν εμείς οι μεγάλοι, επειδή δεν μας
συμφέρει, φροντίζουμε επιμελώς να τους αποκρύπτουμε
το γεγονός.
Και τελικά, φίλε δάσκαλε:
Τα παιδιά θέλουν να σε γνωρίσουν. Τα παιδιά θ έ -
λ ο υ ν να σ' αγαπήσουν. Μπορείς να τα βοηθήσεις, να
σταθείς δίπλα τους. Μπορείς να δώσεις σχήμα στο πα-
ρόν, στο μέλλον τους, στη ζωή τους ολόκληρη. Φτάνει να
τους δώσεις μια ευκαιρία.
Να τους απλώσεις το χέρι. Φτάνει να θυμηθείς γιατίλ ο υ ν να σ' αγαπήσουν. Μπορείς να τα βοηθήσεις, να
σταθείς δίπλα τους. Μπορείς να δώσεις σχήμα στο πα-
ρόν, στο μέλλον τους, στη ζωή τους ολόκληρη. Φτάνει να
τους δώσεις μια ευκαιρία.
έγινες δάσκαλος, δάσκαλε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου