Πέμπτη, 29 Νοεμβρίου 2012

Για τη δύναμη του εκπαιδευτικού


Στη διεύθυνση υπάρχει ένα άρθρο του Τάκη Μίχα το οποίο δημοσιεύεται στη σημερινή (7-4-2008) Ελευθεροτυπία (σελ. 16). Αναφέρεται στο θέμα της εκπαίδευσης και παρουσιάζει πορίσματα από διεθνείς εκθέσεις. Από τα πορίσματα αυτά παρουσιάζω ορισμένα και τα θέτω προς σχολιασμό.

1) Η ΠΟΙΟΤΗΤΑ της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε μια χώρα δεν εξαρτάται ούτε από τις κρατικές δαπάνες ούτε από το μέγεθος της τάξης, ούτε από τον «προοδευτικό» χαρακτήρα των εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων! Εξαρτάται από έναν και μοναδικό παράγοντα: την ποιότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού.


Σχόλιό μου: Αυτό το φωνάζω χρόνια πολλά και αγωνίζομαι γι’ αυτό. Αν ο δάσκαλος είναι ταγμένος στο ρόλο του, το έργο του αποδίδει θαυμάσιους χαρακτήρες, υπέροχους ανθρώπους, ικανούς επαγγελματίες.

2) Τα επιτυχημένα εκπαιδευτικά συστήματα στον κόσμο είναι εκείνα που καταφέρνουν να εντάσσουν στο διδακτικό τους προσωπικό τους πιο ταλαντούχους. Αυτό είναι το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει η έρευνα την οποία έκανε τα έτη 2000 με 2007 η γνωστή εταιρεία συμβούλων McKinsey.

Σχόλιό μου: Μέχρι πρόσφατα στην Ελλάδα διορίζονταν εκπαιδευτικοί οι πιο ενήλικοι. Οι πιο ταλαντούχοι δεν ήταν γνωστοί ούτε ενδιαφερόταν κανείς να τους βρει.

3) Ένα από τα πρώτα συμπεράσματα της έρευνας είναι ότι οι δαπάνες για την παιδεία καθώς και το μέγεθος της τάξης δε φαίνεται να παίζουν ουσιαστικό ρόλο στις επιδόσεις των μαθητών.
Σχόλιό μου: Τούτο δε σημαίνει βεβαίως ότι θα πρέπει να ξαναγυρίσουμε στις τάξεις της νιότης μας, των 65 μαθητών. Αλλά τα τμήματα των 20 μαθητών δεν είναι η πανάκεια.

4) Οι επιπτώσεις για τον μαθητή, σύμφωνα με την έκθεση, ενός χαμηλής ποιότητας δασκάλου στα πρώτα χρόνια του σχολείου, μπορεί όχι απλώς να είναι αρνητικές αλλά και μη αντιστρέψιμες. Όπως δείχνει μια σειρά ερευνών, οι μαθητές που δεν κάνουν αρκετή πρόοδο τα πρώτα χρόνια στο δημοτικό σχολείο, λόγω ενός κακού δασκάλου, έχουν ελάχιστες πιθανότητες να ανακάμψουν αργότερα.

Σχόλιό μου: Πόσες γενιές Ελλήνων μαθητών δε διδάχτηκε από ανθρώπους των διετών ακαδημιών; Δεν κατηγορώ βεβαίως τους δασκάλους που αποφοίτησαν από τις διετείς Ακαδημίες αλλά το εκ προθέσεως κακουργούν ελληνικό κράτος, που άφηνε τους δασκάλους ακατάρτιστους, ώστε να μένουν και οι μαθητές αμόρφωτοι.


5) Ένα άλλο χαρακτηριστικό στοιχείο των καλών εκπαιδευτικών συστημάτων είναι ότι δίνουν μεγάλη έμφαση στη σωστή επιλογή των ατόμων που θα αναλάβουν ηγετικό ρόλο στο σχολείο (διευθυντές, γυμνασιάρχες λυκειάρχες). Όλες οι έρευνες δείχνουν ότι χωρίς έναν αποτελεσματικό και ικανό ηγέτη, ένα σχολείο είναι αδύνατο να αναπτύξει μια κουλτούρα υψηλών προσδοκιών ή να προσπαθεί να επιτύχει συνεχή βελτίωση.

Σχόλιό μου: Θα παρακαλέσω να μη γελούν οι εκπαιδευτικοί της παρέας, επειδή θυμούνται διαβάζοντας αυτές τις αράδες τους δικούς τους διευθυντές. Όνειρο του διευθυντή είναι να μην ξαναπατήσει το πόδι του μέσα σε σχολική αίθουσα.

6) Ο μοναδικός ρόλος και η μοναδική υποχρέωση του διευθυντή ενός σχολείου είναι να επιβλέπει την ποιότητα της διδασκαλίας του απασχολούμενου εκπαιδευτικού προσωπικού. Δεν έχει καμιά άλλη γραφειοκρατική υποχρέωση, έτσι ώστε να μπορεί να αφοσιωθεί απερίσπαστα στο έργο του, που είναι η βελτίωση της διδασκαλίας των υφισταμένων του.

Σχόλιό μου: Δηλαδή διευθυντής εκπαίδευσης. Αρμόδιος για τη διευκόλυνση και την καθοδήγηση του μορφωτικού έργου των διδασκόντων. Ποιος διευθυντής ενδιαφέρθηκε αλήθεια για τον κοπρίτη δάσκαλο που δεν έκανε ποτέ μάθημα στην τάξη;

Η υπόσχεση που δίνω στον εαυτό μου και τη συνείδησή μου είναι ότι δε θα ξεχάσω αυτές τις αρχές.

από τον Α. Μιχαηλίδη

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου